Saturday, April 21, 2012

tentang kalah


Mengalah dan terpaksa mengalah.

Normalnya yang ‘terpaksa mengalah’ akan lebih sakit berbanding yang ‘mengalah’ pada saat awal2 mendapat kekalahan. Sebab, yang ‘terpaksa mengalah’ masih x rela untuk kalah sewaktu yang ‘mengalah’ dah awal2 lagi menyerah kalah. Jadinya, bilamana hati cuba nak melawan reality, haruslah rasa sangat sakit. Sampai mengalir air mata dingin – itu normal.

Tapi,

Untuk masa2 yang seterusnya, dengan kata lain, bagi kesan masa panjang, yang ‘terpaksa mengalah’ akan juah lebih cepat bangkit berbanding yang ‘mengalah’. Atau mungkin yang ‘mengalah’ takkan mampu bangkit buat selama-lamanya.

Sebab,

Bilamana yang ‘terpaksa mengalah’ berusaha utk menerima reality, dalam masa yang sama yang ‘terpaksa mengalah’ tu akan turut sama berusaha utk tak lagi kalah. Makanya, yang ‘terpaksa mengalah’ akan terus dan terus berusaha dan takkan mudah putus as apalagi mengalah.

Sebaliknya,

Bagi yang ‘mengalah’, walaupun rasa kalah tu tak sesakit mana, tp kesan mengalah tu akan berlarutan lama. Boleh jadi selama-lamanya. Sebab hati dan minda dah pasrah. Dah rasa tak mampu buat apa2 utk cuba ubah reality. Makanya, akan terus mengalah, dan mengalah dan kekal jadi orang yang kalah.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
‘mengaku kalah’ dan ‘menyerah kalah’ tu adalah dua benda berbeza ye. ‘menyerah kalah’ lebih kpd ‘mengalah’, sebaliknya ‘mengaku kalah’  lebih kpd ‘terpaksa mengalah dlm keadaa yang lebih cool’. Apakah…? Wateva.  sepertimana pasrah dan redha tu berbeza, jadinya ‘menyerah’ itu pasrah, dan ‘mengaku’ itu redha.

p/s: ttbe blur tgok setting baru blogspot nih. cik purpledragonfly ckp 'lama dah heh.'. bapak lama giler ku xupdate.. >.<

Monday, April 2, 2012

bawa aku pergi # lari

buku merah jangan lupa bawa
moga-moga belum tamat tempoh
kali ini kita pergi lebih lama
pergi lebih jauh

ye, memang muzik tu boleh mmpengaruhi. tp tak ramai pun yg hayati lirik. dan pada yg hayati lirik tu, erm.. ada rasa nk lari rumah ke dgr lagu nih? haih~ kalo kena buat esei time spm dlu 'sebab2 remaja lri rumah'; mesti akan letak mslh famili, pengaruh rakan, media massa, bla2.. eh, lagu termasuk media massa ea?? so, boleh diterima la kot kan kalo bagi isi tu. hrmm.. wateva.

tapi.. yg ni x diisu plak ->

bawaku kemana saja kau suka
timur, barat juga utara
dampingi aku selalu
..................................

personally, sbb ku xde masalh dgn yg menyanyi n jugak yg mengcompose lagu2 nih, so ku suka je dua2. terutamany pemilik qarmamusic tu, sbb penggunaan perkataan2 utk lirik2 die kemas n cantik. tak meleret. kemas. so harapnya, jgnla sbb isu nih, saudara undur diri ye. -_-'

xde la bru sgt lagu tu. plus, isu lari rumah pun bukan bru. cumanya mungkin kebetulan. mungkin jugak ujian Tuhan. kena pulak lagu nih naik time kes budak lari rumah nih tengah hot. ttbe unofficially cam dah jd theme song la plak kan.

walaupun, first time ku dgr lagu nih. ku pun rasa lirik ny pasal tu. tp sekali dgr terus suka. terus save dlm laptop. terus rasa nak hafal. n sekarang almost hafal full dh pun, tp insyaAllah setakat nih xde terdetik sikit pun rasa nak lari rumah. just layan. sbb melodi die cool je. xsemak kepala.

padahal. mengikut kata penulisny, lirik tu xde kaitan pun dgn isu n jugak pe yg ku fikir nih. psl cerita husbnd n wifey yg dah lama nk g holiday overseas. rupanya. (detail kat blog rindok)

betulla apa org kata.

apa yg kita nak fikir. tu la yg akan kita terfikir. kan?

pokok pangkal dari hati.

p/s: nak blog pasal wedding bestie n netball match mssd nnt. nnt tu xtaula bila kan. heee~~

Wednesday, March 21, 2012

tulisan a coward person - me

sejak entri lepas n lepas, memang sangat banyak benda nak ditulis. tp tulis, padam, tulis lagi dan padam lagi, dan lagi. akhirnya xde entri yg dipublished. sebabnya.. walaupun ku bukanlah sape2, tp ku harap pe yg ku tulis dapat bagi ssuatu. mgkin inspirasi, mungkin buah fikiran, mungkin rasa hati, atau pe je.. tapi sedih nak diakui yg ku sekarang bukanlah dlm situasi yg layak utk mmberikan orang lain segala rasa tu, sebab sekarang ku pun xtau pe yg kurasa. i am an useless troublemaker again =.='

sesuatu yg masih belum ditulis tentang permulaanny, dan jugak perjalananny.. jap je lagi dah nk berakhir dah. korang tau, bukan mudah nk buat keputusan nih. betapa tinggi harapan, berat lagi amanah. harapan beri kita sebab utk terus hidup, tp amanah akan dipersoaljwbkan 1 masa nnt. makanya, demi amanah yg ku xberani nak tanggung tu, ku terpaksa ketepikan harapan. umpamany ketepikan sebab utk hidup. dan harus bersemuka dgn yang mmberi harapan. setiap kali pk pasal nih, mata ni ttbe rasa penuh, rasa hangat, lalu bocor~

3 bulan jd 1 bulan. dan tanpa tahu apa2, bakal kena in charge segala bnde. wlpun gaji lebih dri pihak yg melaksana, faham x rasa xsedap hati? umpamany kamu amik gaji dri tenaga org lain. dan kamu cam xwat pape, sbb bidang tugasny xde spek, buat apa ja yg dirasa perlu. dan utk org baru, setiap inci kerja pun kamu belum tahu, camne nk tahu apa yg perlu apa yg tak. cam org bodoh yg tak tahu buat apa n cuma makan gaji buta. maaf, ku xleh terus kje yg xde spek..

antra ramai- byk yg mnyalahkan. xsmpai sebulan, dh giv up. tanpa cuba nk faham, atau dengar. cuma compare dgn wonderful life korang, n ya ofcourse ku nmpak sngt loser kan? xpelah, terima kasih ye. mmg sy salah pun. salah sbb cerita kt kamu2 kan? sy xkan cerita lagi. ini yg terakhir. janji~

antara ramai- selain family. si rumput. terima kasih banyak2 ye. ku tahu yg ko xbrape leh relate dgn situasi ku kat sini, tp atleast ko cuba dgr, n ko cuba faham pe yg ku rasa.. terima kasih ea.. :')

lepas nih. xtau mana plak hala tuju. 2 minggu lepas, planny ke tganu. minggu lepas lepas dpt call, plannya stay hometw n kje sana, harini akibat konflik hr kt klg tu, entah ble la iv nya.. n hatini jugak tganu mmg sudah dikluarkan sepenuhnya dri plan.

jadinya, xde plan pape sekarang.

useless. loser. pesimis.

sebab tu minda kata jgn tulis. sebab kamu xlayak utk tu. tp hati kata - sekurang2nya kamu buat ssuatu yg kamu suka. yg buat kamu rasa lega, maka - tulis.

p/s: sebab ku sgt rasa annoying mmbaca status yg complain psl tugas2 harian di fb, makanya ku dah janji dgn dri sndiri ku TAKKAN complain apa2 di fb. jadi, ini cuma diblog. dan ini bukn complain. ini cuma sedikit rsa sedih sbb dri ni seorang yg pengecut n penakut.

Wednesday, March 14, 2012

haih~

saya nk tulis.

tapi sbb banyak sangat benda nk tulis.

jadi serabut.

jadinya

tak tahu nak tulis macammana.

haih~

Sunday, February 12, 2012

kata hati

"saya tak tahu apa nak buat.."

"dengar kata hati. awak akan tahu"

"kata hati?"

"ye. percaya pada kata hati awak."

erm... tahu x kenapa percaya pada kata hati sendiri tu sangat susah? sebabnya lawan kpd percaya adalah khianat. kalo orang lain khianat pun, kte dah rasa sakit sangat teramat. dah kalo hati sendiri yg khianat? lebih berkali ganda la rasa sakit tu. kan?

sebab kata tu bukan kata orang lain. yang kte dengar n ikut tu kata hati sendiri. sendiri buat, sendiri tanggung. dah xboleh nk salahkan sesiapa. sebab sendiri yg kata, sendiri jugak yang ikut, yang turut. dan nah, akibatnya oun sendiri la yg tanggung.

sebab tu 'percaya pada kata hati' bukan sesuatu yg mudah. payah. kena ada cukup keberanian utk hadapi sendiri risiko yg mendatang. sebab pape yg jadi nnt, orang lain tak terlibat, termasuklah orang yg suh dengar kata hati tuh.

so, konklusinya. jangan terlalu mudah bagi nasihat2 cam "percaya/dengar/ikut kata hati n semua akan ok". kalo ok baguslah, kalo x? empunya diri yg tanggung. awak si pemberi nasihat hilang terus je kan?

erm~~

Saturday, February 11, 2012

entri utk cik tintakulaju

entri utk cik tintakulaju. :)


erm.. ku xterbalik sgt pun, cuma angle brubah r sikit. tp ko mmg dah terbalik. wee~~ tp cam ok je kan kalo pmikiran ku dah terbalik, menas jadi cam ko dlu. sbb ku tgok life ko ok je time uni dlu, live life to the fullest jer. (-.<)

rasanya ku masih cari alasan di sebalik lagi, cumanya dah bkn sbb utama. pasal lagu, kalo sedap, dgr. lps tu baru mksud. kalo ok, makin suka la. kalo x, setakat suka2 biasa je la. lama2 lupa jugak. kalo dulu, maksud dulu sebelum yg lain2. sekarang ni, lbh open sikit sbb ku xberapa rajin nak google translationnya setiap kali. :)

tp bagus kan cari sebab/alasan. walaupun org kata, xsemua bnde de sebab/alasan, yg pastinya setiap perkara ada hikmah/akibat. :) so, selagi larat, cari je la kan? pepun, kalo lagu2 bm n kdg2 bi tu maksud n lirik come first jugak. tak nakla main layan je semua, padahal yg didengar n disebut2 tu bnde yg negatif n x sepatutnya. eg; byk lagu2 bi yg lirikny guna simple word, senang nk sebut, senang nk hafal tp padahal mksud lagu tu pasal sex etc. aish~~

btw, bulan ditutup awan tu ku rasa 'ada tp xmmberi makna'. sbb bulan tu ttp ada kat situ, tp bila dh ditutp awan, jd gelap la jugak wlpun ada je bulan tu. mkna kata; kata cinta tp perasaan dh makin hlg. lagu tu lagu sdih kan. wlpun yuna perform cool jer. ;) yuna best nyanyi lagu klasik kan? terukir di bintang pun ala2 klasik jugak bunyiny. xtahu la knp malaysia xtahu nk appreciated her. :/

ah, sudah tgok byk dah ku mmbebel. nasib baik x komen kt wall fb ko je. kalo x meleret2 dah kat situ. wiuwiuwiu~~

Tuesday, February 7, 2012

entri seminggu


sejak 30hb ritu dah rasa nak tulis sesuatu. tp tak tertulis-tulis. ntahla. mood menulis xde. walaupun beberapa 'sesuatu' dah yang terfikir utk ditulis. haih.

30hb sbb.. 29hb tu kan AJL. hehe. alhamdulillah. tahniah sbb yg ku suka dpt something jugak mlm tuh. lagipun, die dah buat yg terbaik kan. so, pada SEMESTA, our big bosh dah menang dah. :) erm, wlpun smpai hari nih de je org masih pertikai. lantaklah. ckp la pepun wahai empunya mulut. ;)

walaupun ku rasa cam lg epik kalo bosh main gitar masa music bridge tu, then gitar tu yg terbakar. tp demi keselamatn, ok la piano pun. hehe.

bukan apa, cuma karma nih bunyi gitar die lagi power kan dpd piano.. tp pepun, ku bersyukur la sgt produksi ajl xbg buat cam idea asal bosh. haih. bahaya kot. n nnt lagi byk la mulut2 yg mengata.. :/

4hb. sepanjang mak jaga agye kalisya, ku mmg xberani nk dukung. serius. entah. rasa xyakin je boleh. tp mgkin sbb aura hello baby shinee yg ku asyik tgok lately, n 4hb tu final episodny. n ku tgok jugak spnjg show tu, onew sama kes dgn ku jugak. :/ so.. ptg tu ku try acu tgn kt kalisya, n xsangka plak die nak kne dukung. hoho. xamik, die bising. so angkat jugak la. for the 1st time ever! gambar xde. sebab awkward giler. wlpun die xnangis, tp ku rasa mmg salah cara ku pgg tuh. hoho. nnt la dpt anak sedara nnt, ku praktis make perfect yep. :P lambat lagi la nmpak gayanye.. :I


aa. 5hb- 12 rabiulawal. selawat ke atas junjungan nabi Muhammad saw. n pagi tu jugak ku belajar kereta lg, jam ke 6 dah. honestly, setiap kali nk blajar, mmg kecut perut je rasa. tp alhamdulillah pagi tu belajar, cikgu good mood jer.. sabar jer.. xde nak marah2. tegur biasa2 tu, biasala kan. alhamdulillah.

hari ni 7hb kan. ada benda yg buat ku 50-50 nak wat decision nih. due utk ku buat kputusan - 11hb nih. ntahlah, ku de final decision lg. wah, cam benda besar je kan. xde la besar mana sbnrny, cuma ku takut kalo2 ada rezeki ke kat situ, n ku terlepas lagi. tapi nmpak cam byk je halangan nk pergi. haih. entahlah..

aa! arda kata ku dah addicted kpop. xla kot tahap addicted lagi. minat biasa2 je ku rasa. dah nk wat cane. youtube asyik block je filem2 melayu, copyright issue. ku dh xberapa minat filem2 omputih nih, so lyn la korea. wlpun de je yg diblocked, tp byk je lagi choice2 lain yg x diblock. hehe. n sbb ku TER tengok hello baby shinee (betul! mmg TER. sbb ku TER nmpk yoogeun tu cute la sgt..) ku rasa selain ohwonbin n kimheechul, dah tambah sorg lagi yg ku suka personaliti die personally ->

kimjonghyun. wee~
n suara die sedap jugak. high pitch. n selain ng shinee die part of SM the ballard jugak. cane pun, pd ku bab suara n emosi masih xleh lawan hongki la.. :)

xpercaya yoogeun tu sgt comel?? ha, tgok vid nih ->


cane?? comel kan?? kan? >_<

erm. kurasa xde moral of the story je entri kali ni kan. uish. xpatut btul. ni la sbb org xbg study senja2 nih, otak xleh nak fokus. tulis pun merapu. so, k la ye. oh ya, ku masih mencari kerja lagi.. hrmm.. doakan ku ditakdirkan dgn perkara yg terbaik ye. aminn.. insyaAllah.

daa.. wassalam.

Saturday, January 21, 2012

entri emo b4 tdo

terasa nak lebih tahu tentang 1 lagu nih, sbb lagu ni power.

cukup power sebab buat seseorang yg selalunya dingin,
seseorang yg cukup pandai cover rasa dlm hati dgn riak wajah yg totally different,
seseorang yg pada dasarny nampak xberapa nak kisah perihal org lain atau keadaan sekeliling..
dan seseorang yg segala macam tu. menangis teresak2 sebab lagu nih.

alasan yg dah lebih dari cukup utk ku plak try faham lebih pasal lagu nih.

shining star. like a little diamond
makes me love
looking at me with the sweet smile thats like a dream to me
whisper to me
we'll always be together til the end of the time

day by day, stay by my side
always
stay in my heart
dazzling
shining my love

always hoping
that you'll be smiling at that place
even when your're suffering because of misunderstanding and reasonless hate
look at a further place
it's start now

when you want to cry, lean on me
even though i'm lacking
i'll protect you

love flies to the deepest part of the heart
from the start makes me warm
the never changing trembling
you're are

shining star
brighter than the sun
you're like the sunshine
your eyes give me rest
when you're tired
shed light on my heart

promise to believe you
i'll always be on your side

i'll embrace your small shoulder with a love
larger than anyone else

shining star. like a little diamond
makes me love
looking at me with the sweet smile thats like a dream to me
whisper to me
we'll always be together til the end of the time

untuk seseorang yang pernah punya sesorang-yg-cukup-dekat-di hati
dan di waktu seseorang tu masih sangat merasa perlu seseorang-yang-cukup-dekat-di hati tu
utk tetap terus di situ
seseorang tu nak tak nak tetap perlu menerima hakikat seseorang-yg-cukup-dekat-di hati tuh
harus pergi
jauh
bawa haluan sendiri

maka

adalah sangat normal utk sesorang yang segala macam tu
hanya dengan lagu nih
menitiskan banyak air mata


rindu time nih. sangat. :')


konklusinya,
walau betapa hebat penipuan pada ekspresi wajah takkan mampu menipu rasa hati.

bohonglah pada beribu manusia, tapi takkan boleh bohong pada hati sendiri
kan?

p/s: lagu ni lagu apa? cuba tanya hati, mungkin ia tahu :)