Wednesday, August 17, 2011

impikan sebuah IMPIAN

kita bercakap pasal impian nak? ntah kenapa, orang selalu kaitkan impian tu ibarat bintang yg jauh kat angkasa. dan burung camar lak dikaitkan dengan kegagalan capai impian.

ku cuba google psl kitar hidup burung camar ni, tp ku xjumpa yg detail lagi yg boleh jadi sebab dikaitkan dengan segala macam cerita sedih..xpe, nanti ku google lagi. ;)

cakap pasal impian ni, ku percaya yg semua orang ada impian. cumanya bila cikgu or fasi tanya, kadang2 kte jadi xtau apa nak jawab. jadi xpasti apa impian kita sebenarnya. tp tu tak bermakna kita takde impian kan??

ku pernah dengar orang cakap - kalo lama sangat fikir, impian hanya kan jadi angan2 jer.
ku plak rasa nak cakap (or mayb de org pernah ckp jugak b4 nih) - kalo banyak sangat ketakutan, impian pun akan hanya jadi angan2 je jugak.

btw sebab ku rasa nak tulis entri pasal satu sajak yg ku baru dengar tadi. so, ku pun dah download ep tu n trimmed part sajak tu -



yerp, dari series princess hour. kan dah cakap, kita boleh belajar dri mana2 sumber pun. termasuklah dengan mnonton movie. nak atau xnak jer..

The Dream of A Seagull

my foot does not separate from the ground
im simply afraid
im afraid to fly to the sky
because im used to the ground
sky is unfamilliar place
dont i have the wings?
dont i have the dreamer before?

versi bm lak ku translate >.<

kaki ku tak ingin berganjak dari tanah
kerna aku takut
aku takut untuk terbang tinggi menggapai awan
kerna aku dah terbiasa dgn tanah
lalu langit itu terasa sangat asing
tapi bukankah aku punya sayap?
bukankah aku pernah punya impian??
(ok, pelik bunyi budak sains karang puisi kan? its ok. abaikan. :/)
.......

pada ku la kan, impian tu tak semestinya benda yang logik. boleh jadi jugak benda yang pelik, yang mungkin orang lain rasa bodoh. dan sekalipun impian kita tu tak sempat atau tak mungkin jadi kenyataan, tak bermakna kita gagal. tak bermakna yang kita cuma buang masa selama ni tanam impian yg akhirnya tak tercapai. langsung tak!

sebab.. dengan adanya impian tu la kita rasa hidup. dengan adanya harapan.. dengan ada rasa percaya yg menanam impian tu bukan perkara sia2.



impian buat kita ada sebab utk hidup. kalo impikan utk hidup bahagia di syurga nanti, jadi kenalah hidup dengan baik kat dunia nih. mungkin ada yg akan kata, "mimpi je lah.." so, what? biarlah. tak yah nak berenti tanam mimpi semata-mata sebab org kondem impian kita.

hidup kat dunia nih tak de la sentiasa aman damai bahagia. happily ever after apetah lagi. so, kadang2 tak salah kita keluar jap dari alam nyata ni utk bermimpi. singgah jap taman impian yg kita dah bina sejak dulu lagi.

impian
mimpi
harapan
percaya

keep the FAITH.

No comments:

Post a Comment