Sunday, April 21, 2013

book review - PuisiTepiJalan

last entri lepas yang ku tulis pasal 2 kisah tu, ku de tulis yg esokny ku akan update entri sambunganny kan? 

ok. ku tipu.

tanpa niat. so tak mandatori la kan. :) 

kadang2 tak semua yang kita rancang tu kita mampu buat. sebab kita hidup dalam dunia yang bukan kita punya. yang cuma mampu, kita usaha. kan? :)

ok la. so, ku bukan dalam mood nak tulis pasal sambungan entri2 lalu. harini ku nak wat review jer. first - book review.

buku Puisi Tepi Jalan  oleh Fynn Jamal.


harga rm20. tebal. ada berpuluh puisi n 15 cerita pendek.

bagi yang tak tahu, puisitepijalan ni himpunan puisi2 fynnjamal yang dia tulis kt blog. dulu2 rsenya ku pernah wat review pasal RANAP. tu pun oleh fynnjamal. tp buku puisitepijalan ni lebih byk la karya n dan ada jugak ranap dlmny.

bagi yang tak tahu spe spe fynnjamal? haih~ sellow la org2 tu.. :P gi google kalo nak tau. youtube-ing pun boleh. taip je fynnjamal. :)

dari sepanjang2 puisi ke yg paling pendek. semua ada. ni antara yg ku feveret. leh nampak x???

ini tentang kedegilan untuk terus berdiri walaupun dihenyak ramai untuk jatuh.



yang ni pula tentang 

org di tengah2 yang hanya nampak yang di sana, yang disini luka berdarah dia buat buta.


dan yang ni paling ku suka. 
kadang2 kita pilih utk percaya walau kita tahu ianya dusta belaka.


dan banyak2 lagi tulisan yang kusuka. tapi kan, yang ku xplain tentang setiap puisi kat atas tu adalah interpretasi ku sndiri. mungkin salah, mungkin betul. terpulang untuk org yg baca untuk pilih apa yg dia percaya. sebab itulah namanya puisi. banyak frasa yang jadi tanda tnya. banyak benda yang buat kita fikir. maka terserah untuk yang mmbaca buat konklusi sendiri.

ini fynnjamal cakap:

makanya, apa yg ku tulis dalam dunia maya, biar kekal kat dunia ni je la ea. tak perlu nak transit ke dunia nyata pulak. sbb adalah agak tak best bila status fb atau entri blog dipersoal-soalkan pulak di ofis, di kedai makan atau majlis kenduri. kan? pilihan terbaik adalah dengan tak approve/add ofismate esp bos anda. :)

p/s: tak tau knp, tapi rasa cam tulisan kali ni tak cukup jiwa. mood xkena kot. ntahla.. :/


2 comments: